Trafik Canavarı Yoktur! Eğitimsiz Sürücü Vardır!

 





1- TRAFİKTE ADAP

Psikologlara göre kişinin yaşam biçimi ile araç kullanma biçimi arasında doğrudan ilişki vardır. Diğer bir değişle, insan nasıl yaşarsa, öyle araç kullanır.

Trafikte Temel Değerler:

  1. Sorumluluk
  2. Yardımlaşma
  3. Hoşgörü
  4. Nezaket ve Saygı
  5. Feragat ve Fedakarlık
  6. Sabır
  7. Trafik Kültüründe Birbirine Uyma
Gelişmiş ülkelerin trafik akışlarına baktığımızda görülebilen en büyük farklılık, sürücülerin ve yayaların;kendi güvenlikleri ve öncelikleri kadar trafiğin diğer unsurlarının güvenliklerine ve önceliklerine önem ve saygı göstermeli olarak söylenebilir.

Trafikte Empati ve İletişim:

  1. Empati
  2. Diğergamlık
  3. Öfke Yönetimi
  4. Beden Dili
  5. Konuşma Üslubu
  6. Trafik Denetim Görevlileri ile İletişim
Trafikte Hak İhlalleri:
  1. Birey Hakkı 
  2. Toplum Hakkı
  3. Kamu Hakkı
  4. Yaşam Hakkı
  5. Çevre Hakkı

2- TRAFİK VE ÇEVRE


2.1) Trafik Psikolojisi

Sürücülerin yetenek ve becerilerine ne kadar sahip olabildikleri psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı kontrolü ile mümkün olabilmektedir ve her 5 yılda bir yenilenmek zorundadır.

Trafik kazalarda insan unsurunun %80'den çok olduğu bilinmektedir.

Alkol ve Sürücülük

Uyuşturucu veya uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile kanlarındaki alkol miktarı 0.50 promilin üzerinde olan hususi otomobil sürücülerinin ve kanlarında alkol miktarı 0.20 promilin üstünde olan diğer araç sürücülerinin karayolunda araç sürmeleri yasaktır.

Yapılan bir ihlal sonucu son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru beş yıl içerisinde birinci defasında altı ay, ikinci defasında iki yıl üç ve üçten fazlasında ise her seferinde beşer yıl süreyle geri alınır. Bunun yanında para cezası da uygulanır.

Sürücü belgesi iki yıl geri alınan sürücüler, sürücü davranış geliştime eğitimine katılmak zorundadır.

Sürücü belgesi beş yıl süreyle geri alınan sürücüler psiko-teknik teste tabi tutulurlar.

Yorgun ve Uykusuz Araç Kullanımı

Ticari amaçla yük taşıyan veya yolcu taşıyan şoförlerin 24 saatli süre içerisinde toplam 9 saatten ve devamlı olarak 4.5 saatten fazla araç sürmeleri yasaktır.

Sürekli 4.5 saat araç kullanımı sonucunda en az 45 dakika mola almaları mecburidir.

356 şöforler her 24 saat içinde 11 saat kesintisiz dinlenecektir.

SRC Belgesi

Sürücü çalışma belgesi. Ticari amaçla yük ve yolcu taşıyan sürücüler almak zorundadır. Şehir içi taşımacılık yapanlarda aranmaz.

SRC 1 Uluslararası Yolcu Taşımacılığı
SRC 2 Yurtiçi Yolcu Taşımacılığı
SRC 3 Uluslararası Eşya Taşımacılığı
SRC 4 Yurtiçi Eşya Taşımacılığı
SRC 5 Tehlikeli Madde Taşımacılığı

2.2) Trafik Mevzuatı

 Trafikle İlgili Kurumlar:

Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu ve Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu

Emniyet Genel Müdürlüğü:
  • Akan ve duran trafiği düzenlemek
  • Trafik suçu işleyenler için tutanak tutmak
  • Trafik denetimi yapmak
  • Kaza tesbit tutanaği düzenlemek
  • Araç tescili yapmak, plaka vermek
*Sürücü belgeleri 2018'den itibaren Nüfus ve Vatandaşlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmektedir.

Jandarma Genel Komutanlığı:
  • Polisin ve trafik teşkilatının görev alanı dışında kalan yerlerde jandarma, trafik eğitimi almış subay usullere uygun bir şekilde trafiği düzenleyebilir.
Milli Eğitim Bakanlığı:
  • Trafik genel eğitim planı hazırlamak
  • Sürücü kursu açmak, özel kursların açılmasına izin vermek, bunları denetlemek
Karayolları Genel Müdürlüğü:
  • Karayolunda gerekli düzenlemeleri yapmak
Sağlık Bakanlığı:
  • Trafik kazaları ile ilgili ilk ve acil yardım hizmetlerini uygulamak
  • Karayolu üzerinde ilk yardım istasyonları kurmak
  • Her ilde acil yardım konusunda eğitilmiş personel bulundurmak
Ulaştırma Bakanlığı:
  • Araçların muanelerini yaptırmak
  • Karayolu taşımasına ilişkin gerekli koordinasyonu sağlamak
  • Araçlara boyut ve ağırlık kontrolü yaptırmak, aykırı görünenler için para cezasına dair tutanak tutmak
Tarım ve Köyişleri ve Orman Bakanlıkları:
  • Köy yollarının düzenlenmesi
  • Orman yollarını düzenlemek
Belediye:
  • Yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında yolu,tarfiği, park yerlerini düzenlemek
!Belediyeler trafiği denetleyemezler ve hiçbir halde trafik suç ve ceza tutanağı düzenleyemezler!

İl ve İlçe Trafik Komisyonu

Trafik, Karayolu ve Araçlar ile ilgili Bazı Tanımlar:

Trafik: Yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve karaketleridir.
Taşıt: Motorlu, motorsuz, hususi, ticari, resmi ve resmi ticari olarak ayrılabilen insan, hayvan veya yük taşıyabilen araçlara denir.
Sürücü: Karayolunda, motorlu veya motorsuz bir aracı sevk ve idare eden kişi.
Şoför: Karayolunda ticari olarak tescil edilmiş bir aracı süren kişi.
Yaya: Araçlarda bulunmayan, karayolunda kareketsiz veya hareket halinde bulunan insan.
Banket: Yaya yolu ayrılmamış karayolunda, yayaların ve hayvanların kullanacağı zorunlu halde araçların faydalanabileceği kısım.


Anayol: Ana trafiğe açık olan, buraya girerken ilk geçiş hakkının verilmesi gerektiğini işaretlerle gösterilen karayolu.
Tali yol: Bağlandığı yoldan daha önemsiz olan yol.
Tehlikeli eğim: Araçların güvenle devam edebilmesi için vites küçültmesi gerektiği eğim.
Kavşak: İki ya da daha fazla karayolun kesişmesiyle oluşan ortak alan.
Demir Yolu geçidi ( Hemzemin geçidi)
Ada: Yayaların geçme ve durmalarına taşıtlardan inip binmelerine yarayan, araçların bulunamayacağı belirlenmiş alan.
Şerit: Araçların bir dizi halinde gidebilmesi için beyolun çizgilerle ayrılmış bölümü. İki şerit aynı anda kullanmak yasaktır.
*Geçiş yolları üzerine park yapılmaz.
*Bağlantı yollarında geri gidilmez, park yapılmaz, durulmaz.

Araçlarla ilgili Tanımlar:
Otomobil: Sürücü dahil en fazla dokuz kişi taşıyabilir. İnsan taşımak için imal edilmiştir.
Taksi: Sürücü dahil en fazla dokuz kişi taşıyabilen, taksimetre kullanan M1 sınıfı ticari motorlu araç.
Taksi dolmuş: En fazla dokuz kişi taşıyabilen, adam başı tarifeli ücret uygulan M1 sınıfı ticari motorlu araç.
Otobüs: Sürücüsü dahil dokuzdan fazla oturma yeri olan 
Minibüs: Sürücüsü dahil oturma yeri on yediyi aşmayan otobüsler.
Kamyonet: yüklü ağırlığı 3.5 tonu geçmeyen ve yük taşıyan motorlu taşıt.



Panelvan: Sürücü bölümü gövdeyle birleşik kamyonettir.

Kamyon: Azami yükü 3.5 tondan fazla olan yük taşımak için imal edilmiş araçlardır.




Motosiklet: Azami hızı 45 km/h'den veya silindir kapasitesi 50 cm3'ten fazla olan iki veya üç tekerlikli motorlu taşıt.

Motorlu bisiklet: (Moped) Azami hızı 45 km/h'yi geçmeyen motorlu taşıt.

İstiyorum :(

Römork: Motorlu araçla çekilen insan veya yük taşımak için imal edilmiş motorsuz araçtır.


Yarı Römork: Bir kısmı motorlu taşıtın üstüne oturan ağırlığını ona da veren römork.


Hafif Römork: Azami yük ağırlığı 0.75 tonu geçmeyen römork.

Gabari: Araçların güvenli bir şekilde karayolunda gidebilmeleri için uzunluk, genişlik ve yüksekliklerini belirleyen ölçülerdir.



Taşıt Kantarı: Karayolunda bir birim olarak seyretmek üzere birbirne bağlanmış en çok 2 römorktan oluşan araç. (Tır)

Dingil Ağırlığı: Araçlarda aynı dingile bağlı tekerleklerden karayolu yapısına aktarılan ağırlık.

Araç Sınıfları: 

  1. L Sınıfı: İki ve üç veya dört tekerlekli motorlu araçlardır.
  2. M Sınıfı: En az 4 tekerlek, yolcu taşıması
  3. N Sınıfı: En az 4 tekerlek, yük taşıması
  4. O Sınıfı: Römork/Yarı Römork
  5. Özel Amaçlı Taşıt
  6. Motorlu Karacan
  7. Zırhlı Taşıt: Kurşun geçirmez kaplamalı taşıt
  8. Ambulans
*Trafik işaretlerinin üzerine bir şey yazmak, görülmelerini engellemek, anlamını değiştirmek, tamamen ortadan kaldırmak yasaktır.

Trafik Polisi:

Bir kavşakta trafik polisi varsa ilk önce onun işaretlerine sonra sırasıyla ışıklı trafik işaretlere, trafik işaretleri levhaları, yol işaretlerine uyulur.


Trafik polisinin tek kolu yukarıda diğeri aşağıdaysa bu trafiğin tüm yollarda kapalı olduğunun göstergesidir. Bu daha önce açık olan yolu kapanacağı, kapalı olan yolun ise açılacağının işaretidir.

Işıklı İşaretler:

Kırmızı: Dur
Sarı: Hazır Ol
Yeşil: Geç
Fasılalı kırmızı ışık: Dur, kontrol et, geç
Fasılalı sarı ışık: Yol ver, kavşaktan dikkatli ve yavaş geç

Tehlike Uyarı İşaretleri: (T Grubu)

Tehlikeli Viraj: Hız azalt, geçme yasağı
Tehlikeli Eğim: İnilen vitesle çıkılır, çıkılan vitesle inilir. Geçme yasağı
Kasisli Yol: Hız azaltılır.
Kaygan Yol: Ani fren ve sert manevradan kaçınılır. Takip mesafesi arttırılır ve hız azaltılır.
Gevşek Malzemeli Zemin: Hız azaltılır ve takip mesafesi arttırılır.
Gevşek Şev: YAVAŞLAMA, PARK ETME, DURMA
Yaya Geçidi: Yavaşla, park etme, duraklama
Okul Geçidi: Hız azalt. Duraklanmaz, park edilmez.
Yolda Çalışma: Hız azalt, geçme yasağı
Yandan Rüzgar: Hız azalt
Kontrolsüz Kavşak: İleride geçiş üstünlüğü kuralının yürürlükte olduğu ve hızın düşürülmesi gereken kontrolsüz bir kavşağa yaklaşılmakta olduğunu anlatır.
Ana Yol - Tali Yol Kavşağı: Bu işaretin bulunduğu yoldaki araçların geçiş üstünlüğü vardır.
Dönel Kavşak: Hız azaltılır. İlk geçiş hakkı kavşağın içindeki araçlara verilir.
Kontrolsüz Demiryolu Geçidi: Bariyeri olmayan bir geçide yaklaşıldığını gösterilir. Durulur, kontrol ettikten sonra geçilir.
Trafik Sıkışıklığı: Sürücülerin hızlarını düşürmeye veya durmaya hazırlanmalarını belirtir.

Trafik Tanzim İşaretleri (TT Grubu)
Bilgi İşaretleri (B Grubu)
Duraklama ve Park Etme İşaretleri (P Grubu)
Otoyol İşaretleri ( O Grubu)
Yapım Bakım ve Onarım İşaretleri (YB Grubu)

Yatay İşaretleme: 

Kesik Çizgi: Şerit değiştirebilir, öndeki aracı geçebilir.
Devamlı Çizgi: Şerit değiştiremez, öndeki aracı geçemez.
Kesik ve Devamlı Çizgi: Kesikli çizgi tarafındakiler serbet, devamlı çizgi tarafındakiler sabit
İki Devamlı Çizgi: Karayolu bölünmüş yol durumuna gelmiştir. Şerit değiştirilmez.
Ortak Şerit: Sadece geçiş için kullanılır. (Eğimlerde)

Kurallar:
  • Karayollarında trafik sağdan akar.
  • En sol şeriti sürekli işgal edemeyiz.
  • İki şeridi kullanmak yasaktır.
  • Sebebsiz yere şerit değiştirmek yasaktır.



  • Sürücüler araç geçerken hız limitini aşabilirler. Ayrıca karayollarında belirlenen hız limitinin %10'u kadar hızlı gidebilirler. İki durumda da ceza uygulanmaz.
  • Şehirler arası karayollarında asgari hız 15 km/h, otoyollarda ise 40 km/h'dir.
  • Römorklu araçlarda, römorksuz hallerinin hız sınırının 10 km/h kadar azı hız sınırıdır.
  • Servis freni bozuk araçları çeken araçlar saatte 15 km'nin üstünde bir hızla süremez.
  • Tehlikeli madde taşıyan araç sürücüleri en az 50 metrelik takip mesafesi bırakmak zorundadır.
  • Takip mesafesi, takip eden aracın 2 saniyede kat edeceği yol kadar olmalıdır. Ya da takip eden aracın saatteki kilometre hızının yarısı kadar metredir.
  • Arkadan çarpma ile oluşan kazalarda arkadaki sürücü takip mesafesine uymadığı için asli kusurlu olacaktır.
  • Gevşek şev işaretli karayollarında takip mesafesi artırılacaktır.
Öndeki Aracı Geçme Kuralı
  1. Arkasındaki aracın kendisini geçmeye başlamamış olması,
  2. Öndeki aracın başka bir aracı geçmek için uyarı işareti vermemiş olması
  3. Tüm araçların geçiş için uygun konumda olması
  4. Geçilecek aracı uyarma
  5. Sol dönüş lambası ile işaret verme
  6. Geçilecek aracı takip mesafesi kadar öncedern sol şeride yerleşmeye
  7. Bir  süre bu şeritte ilerleme
  8. Sağ dönüş lambasını yakarak sağ şeride geçme
Araçların sağından veya banketten yararlanarak geçmek yasaktır.

Araç geçilirken hız limitini aşan sürücülere ceza verilmez.

Geçmenin Yasak Olduğu Yerler:
  • Geçmenin trafik işareti ile yasak olduğu yerler
  • Tepe üstü ve dönemeçler
  • Yaya ve okul geçidine yaklaşırken
  • Kavşaklarda, demiryolu geçitlerinde
  • Giriş ve geliş için birer şeridin kullanıldığı köprü ve tünellerde
Kurallara uygun bir şekilde yol vermemek, geçilmekte olan başka bir aracı geçmeye veya sola dönmeye çalışmak yasaktır.

Dönüş Kuralları:

Sağa
  • Dönüş işareti ver.
  • İzin verilen şeride gir.
  • Hızını azalt.
  • Dar bir kavisle dön.
  • Yayalara uygun bir şekilde yol ver.
  • En sağ şeride gir.
Sola
  • Dönüş işareti ver.
  • Sol şeride gir.
  • Hızını azalt.
  • Dar bir kavisle dön
  • Yayalara uygun bir şekilde yol ver.
  • Sağdan gelen araçlara ilk geçiş hakkını ver.
  • Geniş bir kavisle dön.
Dönel Kavşak

Sola ve geriye dönülecekse orta adaya bitişik kavşağa girme
Geriye dönülecekse orta adaya bitişik şeritten dönüşe geçme

Geçiş Hakkı
  • Bütün sürücüler geçiş üstünlüğü olan araçlara, 
  • Bölünmüş yola çıkan sürücüler bu yoldan geçen sürücülere,
  • Tali yoldan çıkanlar ana yoldan gelenlere, 
  • Dönel kavşağa gelen sürücüler, 
  • Mülkten çıkan araçlar karayolundaki araçlara,
  • Dönüş yapan sürücüler geçmekte olan sürücülere geçiş hakkını vermek zorundadır.
Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar:
  • Ambulans => mavi-kırmız
  • Organ ve doku nakil araçları
  • İtfaiye => kırmızı
  • Sanık veya suçluları takip eden polis aracı
  • Trafik hizmetleri aracı, => mavi
  • Kar ve buz mücadelesi araçları
Geçiş üstünlüğü olan araçların geçiş üstünlüğü araçların üzerinde belirtilmemişse sesli veya ışıklı olarak çevredeki sürücüler uyarılır. Sesli cihazlar en az 150 metreden duyulur olmalıdır. Bu hakkın gereksiz kullanımında Türk Ceza Kanunun hükümleri uygulanr.

Geçiş üstünlüğüne sahip bir araçla karşılaşan araç o araç geçene kadar yavaşlamalı gerekiyorsa durma mecburiyetindedir.

Gelen Trafikte Karşılaşmada Geçiş Kolaylığı Sağlama

Eğimli bir yoldaysan ve yer yoksa inen araç çıkan araca yol vermelidir.

Motorsuz araçlar, motorlu araçlara geçiş kolaylığı sağlar.

Geçiş kolaylığı alma sırası sırasıyla otomobil, minibüs, kamyonet, otobüs, kamyon, arazi taşıtı, lastik tekerlekli traktör, iş makinesi sürenler.

Sürücülerin eğimli bir yolda motorun çalışmasını durdurup vitesi boşa alarak sürmeleri yasaktır. İnişli eğimli yollar, çıkışta kullanılacak vitesle inilmelidir.

*Virajlara yavaş girilmesi, hızlı çıkılması gerekir. Yavaş girilmezse virajın dışına doğru savrulabilir.

Durma ve Duraklama

Araç görevli kişilerce veya trafik işaretleriyle durması haline "Durma" denir. Durma halinin dışında beklemek, yolcu indirip bindirmek için kısa süreli durmalara "duraklama" denir. Duraklama beklenmek için yapılırsa bunun süresi 5 dakikadır.

Duraklamanın yasak olduğu yerler:
  • Yasak olduğu trafik işaretiyle belirlenmişse
  • Sol şeritte
  • Yaya ve okul geçitlerinde
  • Kavşak, tünel, köprü ve bağlantı yollarına yerleşim yeri içinde 5 m, yerleşim yeri dışında 100 m mesafede
  • Tepe üstünde
  • Otobüs, tramvay, taksi duraklarında
  • Duraklayan veya park edilen araçların yol tarafındaki yanında
  • İşaret levhaların yaklaşım yönünden yerleşim yeri içinde 15 m, yerleşim yeri dışında 100 m mesafede
  • Zorunlu haller dışında yerleşim yerleri dışındaki karayollarında
Park etmenin yasak olduğu yerler:

Aracı çalışır halde bırakmak veya aracın içinde insan olması park etme amacını değiştirmez.
  • Duraklamanın yasak olduğu yerlerde
  • Trafik işareti ile belirtilmişse
  • Geçiş yolları önünde ve üzerinde
  • Yangın musluklarının 5 metrelik mesafesi içinde
  • Otobüs durak işaretinin her yönden 15 m mesafe içerisine
  • En sağ şerit dışındaki şeritlerde
  • Kurallara uygun park etmiş bir aracın çıkışına engel olacak bir yere
  • Geçiş üstünlüğü olan araçların park ettiğini belirten levhaların 15 m çevresine
  • Kamunun faydalandığı park, bahçe , garaj, sinema gibi tesislerin giriş çıkış kapılarının her yönden 5 m mesafe içine
  • Alt ve üst geçitlerde ve bunlara 10 m mesafe içine
  • Yerleşim yeri dışındaki karayollarına
  • Engellilerin araçları için ayrılmış park yerlerine
Park etmede alınacak tedbirler:
  1. El freni ile tespit edilir
  2. Motor durdurulur. Eğimli yollarda inişte geri, yokuşta ibrinci vitese takılır ve ön tekerlekler sağa çevrilir.
Yerleşim yeri içindeki karayollarında kamyon, çekici, otobüs veya bunların römorkları, lastik tekerlekli traktörün park etmesi yasaktır. Park edilmişlerse yetkililerce kaldırılır. Köy, kasaba gibi küçük yerleşim yerleri bunun dışındadır.

*En sağ şeritte durarak sağdaki kapılardan yolcu indirip bindirmek zorunludur.

Araçların Işıklandırılması

Uzağı gösteren ışıklar: (100 m)
  • Yerleşim yeri dışındaki karayollarında geceleri seyrederken, yeterince aydınlatılmamış tünellere girildiğinde kullanmak mecburidir.
  • Karşı yönden gelen araç sürücüsünün gözlerini kamaştıracak bütün hallerde kullanılması yasaktır.
Yakını gösteren ışıklar: (25 m)
  • Karşılaşmalarda
  • Aydınlatma yeterliyse
  • Öndeki aracı yakından izlerken
  • Yan yana gelinceye kadar bir aracı geçerken
  • Gündüzleri görüş azaltan bir hava varsa kullanmak mecburidir.
Kuyruk ışıkları (arka park lambası):

Uzağı ve yakını gösteren ışıklarla birlikte kullanılması mecburidir.

Plaka ışıkları:

Arka plakayı 20 metre mesafeden okunacak şekilde aydınlatan beyaz ışıklardır.

*Geçme için ışıkla uyarma; uzağı ve yakını gösteren ışıkların sıra ile veya aynı anda kısa bir süre için yakılmasıdır.

Araçların Boyutları
  • Araçların azami genişliği: 2.55 metre
  • Araçların azami yüksekliği: 4 metre
  • Otobüs dışındaki motorlu araçların azami uzunluğu: 12 metre
Azami genişlik itfaiye araçları, tarım işlerinde kullanılan araçlar, yol bakım araçlarınn genişliği 3.05 metreye kadar çıkabilir ancak karayolunda geceleyin süremezler.

Araçların Yüklenmesi
  • Azami yüklü ağırlıkları veya azami dingil ağırlıkları aşılamaz.
  • Tehlikeli ve zararlı maddeler izin ve belgeler olmadan taşınamaz.
  • Aracın dengesi bozacak şekilde yükleme yapılamaz.
  • Aracın boyunun önden 1 metre, arkadan 2 metre ya da sağdan soldan taşacak şekilde yükleme yapılamaz.
*Ticari amaçla yük veya yolcu taşılan araç sahipleri 1 Aralık - 1 Nisan arasında kar lastiği takmak zorundadır.

*Tehlikeli madde taşıyan araçların 30 metre mesafesi içindeki hiçbir yerde sigara içilmeyecek, kibrit çakılmayacak, araçların içinde de 6 voltu geçmemiş pilli fener dışında hiçbir aydınlatma cihazı kullanılmayacak. Sürücünün kolaylıkla kullanabileceği yerde iki adet yangın söndürme (6kg) cihazı bulundurulacaktır. Araca mal sahibi ve hizmetliden başka kimse araca binmeyecek. Yerleşim yeri dışında araçları en az 50 metre mesafe bırakarak izlemek zorundadır. Duraksama halinde ise 20 metrelik mesafe bırakmalıdır. Radyoaktif maddelerin yüklenmesi , taşınması ve boşaltılması için Atom Enerjisi Komisyonundan izin alınması gerekir.

Kamyon, Kamyonet veya Römorklarda Yolcu Taşınması:
  • Uygun oturma yerleri yapılmalı
  • Düşmeyi önleyecek şekilde kenarlar kapatılmış olmalı
  • Taşıma sınırın her tonu için 2 yolcu taşınabilir
  • Kısa mesafelerde işçi taşımasında kullanılacakların arka ve yan kenarları 90 cm yükseklikte ve sağlam şekilde kapalı olması , karoser zeminden en az 120 cm yükseklikte elle tutulabilecek sağlam bir korkuluğun bulunması şartı ile her tonu için 2 işçi taşıyabilir. Bu araçların üstü açık olabilir.
*Lastik tekerlekli traktörlerle ve römork takarak ticari amaçla yük taşımak yasaktır. Ancak tarlaya veya iş yerine çalışan götürmek için beher tonu için en çok üç kişi taşınabilir. Yük üstünde yolcu taşınamaz.

Otoyol Kuralları:
  1. Sürücüler otoyollara hızlanma şeridinden girmeleri gerekir.
  2. Otoyoldan çıkarken yavaşlama şeridini kullanarak şeridi terk ederler.
  3. Otoyollara traktör giremez. Bu yollarda park, duraklama, durma yapılamaz.
  4. Azami hız 120 km/h, asgari hız 40 km/h'dir.
*Otomobillerde ön koltukta 10 yaşından küçük çocuk taşımak yasaktır.
*Bisiklet kullananların 11 yaşını, motorsuz taşıt kullananlarla hayvan sürücülerinin 13 yaşını bitirmiş olması zorunludur.

2.3) Trafik Kazaları ve Cezaları

Trafik kazasına karışanlar;
  • Uyarı işareti koymalı
  • Kaza durumunda değişiklik yapmamalı
  • İstendiğinde diğer tarafa kimlik ve adres bildirmek
  • Kaza yerinden yetkililer gelinceye kadar ayrılmamak
  • Başında sahibi olmayan araca zarar veren sürücü, aracın sahibini bulmalı ve en kısa sürede yetkililere haber vermek zorundadır.
Sadece maddi hasarla sonuçlanan kazalarda:
  1. Yeni bir kazaya sebebiyet vermemek veya trafik akışını engellememek için olay yeri fotoğraflanarak araçlar kenara çekilir.
  2. Kazaya karışan sürücülerin tümü yetkilinin gelmesine gerek görmezse kendi aralarında "Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı" düzenlenir.
  3. Bir anlaşma ile olay yerinden ayrılmış olan taraflar meydana geliş zararı sigortaları veya kendi cebinden karşılayacağını kabul etmiş sayılırlar. Sonradan kaza tespit tutanağı düzenlenmesini isteyemezler.
Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı:


 
Kazaya karışanlar veya olay yerinde geçmekte olanlar;
  1. Uygun ilk yardımda bulunmak,
  2. Olayı en yakın zabıta veya sağlık kuruluşuna bildirmek,
  3. Yetkililerin isteği halinde yaralıları en yakın sağlık kuruluşuna götürmek 
Trafik Kazalarında Asli Kusurlu Sayılan Haller:
  • Kırmızı ışıkta geçince
  • Taşıt giremez işareti bulunan veya karşı yönde kullanılan trafiğin şeridine girme
  • Arkadan çarpma 
  • Geçme yasağının olduğu yerlerde araç geçme
  • Doğrultu değiştirme manevrasını yanlış yapma
  • Şeride tecavüz etme
  • Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama
  • Yerleşim birimi dışındaki karayollarda zorunlu haller dışında duraklama ve park etme
Trafik Suçları ve Cezaları:

Trafik kurallarını ihlal edildiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde;
  • Toplam ceza puanı 100'ü aştığında sürücü belgesi 2 ay süre ile geri alınır.
  • İkinci defa aşışta 4 ay süre ile geri alınır.
  • Üçüncü defa aşışta bir tutanakla sulh ceza hakimliklerine sevk edilir. Kararı mahkeme verir.
  • Ölümle sonuçlanan trafik kazalarına asli kusurlu olarak sebebiyet veren sürücülerin sürücü belgeleri 1 yıllığına geri alınır.
  • Geri alınan sürücülerin bu dönemde araç kullandığı fark edilirse sürücü belgesiz araç kullandığı için idari para cezası kesilir.
Cezaların Ödenmesi:

Trafik idari para cezalarının tutanağın tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmesi gerekir. Bir ay içinde ödenmeyen cezalar her ay %5 faiz uygulanır. Trafik idari para cezası  tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde ödeme yapılırsa dörtte bir oranında indirim yapılır. Eğer durum müsait olmaması durumu varsa bir ay içerisinde ilgili vergi dairesine başvurması halinde; ilk taksit peşin diğer üç taksit bir yıl içerisinde ödenecek şekilde dört eş taksite ayırabilir.

Araç kaldırılması;
  • Duraklama ve park etme kurallarına aykırı halde bulunuyorsa
  • Güvenlik açısından sakınca teşkil ediyorsa
  • Yolun bakım ve onarımını engelliyorsa
Trafikten men;
  • Zorunlu mali sorumluluk sigortasının süresi dolmuşsa
  • Aracın teknik muayenesi yaptırılmamış ise
  • Aracın üzerinde icra-haciz gibi bir durum bulunuyorsa
  • Çevreyi rahatsız edecek şekilde duman veya gürültü çıkartıyorsa
Hukuki Sorumluluk ve Sigorta

Bir motorlu aracı işletilmesi bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına sebebiyet ermişse motorlu aracın işleteni ve bağlı olduğu teşebbüsün sahibi doğan zarardan müşterek ve müteselsilden sorumlu olurlar.

Kazaya karışan biraracın devrinde Cumhuriyet Savcılıkları aracın tescilli olduğu tescil kuruluşuna trafik kaydı üzerine şerh düşülmesi için talimat verir.

Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası

Her araç sahibi tarafından yaptırılması zorunlu olan ve hasar anında karşı tarafa verilebilecek maddi ve bedeni zararları güvence altına alan sigortadır. Aracın değil karşı tarafın masraflarını karşılar. Süresi 12 aydır. Bitmeden yenilemek gerekir aksi halde gecikme zammı uygulanır.

Eğer yaptırılmamışsa yola bir ceza ödeyerek devam etmek mümkün değildir. Araç anında trafikten men edilir. Bundan sonra aracı almak pek kolay değildir. Önce sigorta yaptırılmalı sonra para cezası ödenmelidir. Ayrıca aracın otoparkta kaldığı gün sayısı kadar otopark ücreti de ödenir. 

Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası

Yurt içi veya uluslararası arası yolcu taşımacılığındda seyehat eden yolcuları, sürücüleri ve hizmetlileri taşımacılık hizmetinin başlangıcından bitimine kadar duraklamalarda dahil olacak şekilde karşılaşabilecekleri her türlü kazayı güvence altına alır.

Tescil Belgesi

Aracın sahiplik belgesidir. Renk veya teknik değişikleri 30 gün içerisinde belgelemek gerekir 

Trafik Belgesi

Aracın trafiğe çıkmasına izin veren muayene süresi içinde geçerli olan belgedir.

Muayene

Hususi araçlar: İlk üç yaş sonrası iki yılda bir
Lastik tekerlekli traktör: İlk üç yaş sonrası üç yılda bir
İki veya üç tekerlekli araçlar ve her türlü römorkları: İlk üç yaş sonrası iki yılda bir
Diğerleri: İlk yaş sonrası her yıl

Sürücü belgesi ne zamam trafik görevlilerince geri alınır?
Bir hile tespit edildiğinde
Sahteyse
Hız limiti bir yıl içinde %30 dan fazla 5 kere ihlal edilmişse bir yıl süreyle
Bir yıl içinde; 
Üç defa kırmızı ışık 30 gün
Altı defa kırmızı ışık 45 gün
Dokuz defa kırmızı ışık 60 gün süreyle geri alınır.

Araç Çekme:

Çekilen aracın ışık donanımı bozuksa kırmızı yansıtıcı veya 20x20 ebatında kırmızı bez, gece kırmızı ışık
Birbirine bağlanan iki araç arası 5 m'yi geçmemeli
Eğer çekilen aracın freni bozuksa açıklık 1 m'den fazla olmamalı ve bu halde 15, diğer hallerde karayollarında 20, bölünmüş yollarda 30, otoyolunda 40 km'den fazla hızla sürülmemesi gerekir.

Spot Bilgiler:

Kamyonlar genelde en sağ şeritte seyreder.
Yerleşim yerleri içinde motorlu bisikletlerin azami hızı 30 kmdir.
Bir şeritte en fazla iki bisikletli yan yana gidebilir.
Motorlu bisiklet ve motosiklette bulunan sürücü ile yolcu sürücü başlık ve gözlük, yolcu sadece başlık kullanmalıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

GİS Anatomisi

Oyun Tavsiyesi - Undertale

Kitap Tavsiyesi - Kızıl Veba