Aracın Anatomisi
Benzin- LPG’li Çalışan Motorlar (yakıt-
hava)
- Emme zamanı: Piston aşağı çekilir. Yakıt-hava karışımı silindirin içine dolar.
- Sıkıştırma zamanı: Piston yukarı çıkar. İçerisindeki yakıt sıkışır.
- Ateşleme zamanı: Buji bir kıvılcım çıkartır. Oluşan patlama nedeniyle piston aşağı diğer pistonlar yukarı çıkar. Krank mili döner ve tekerlerleri harekete geçirir.
- Egsoz zamanı: Egzoz manifoldu tarafından toplanarak egzoz borusuna aktarılır.
*LPG’li araç kapalı otoparka alınmaz. Bagaj
kullanım alanı azalır, çarpışmada patlama riski vardır.
Dizel Motorların Çalışma Sistemi (kızgın
hava- motorin)
- Emme zamanı
- Sıkıştırma zamanı
- Ateşleme zamanı: Sıcak hava üzerine yakıt enjektörlerle pompalanır. Yanma odasına giremeyen yakıt geri döner.
- Egsoz zamanı
Soğutma Sistemi
Isıyı dengede tutmayı ve motoru soğutmayı
sağlar.
Radyatör: Soğutma
suyuna depoluk eder. İçindeki su seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır.
Devirdaim su pompası
Vantilatör:
Radyatördeki suyun soğuması için hava akımını oluşturur.
Vantilatör Kayışı:
Devirdaim su pompasının, vantilatörün ve alternatörün çalışmasını sağlar. Parmakla
basıldığında 1-1.5 cm esnemelidir.
Termostat: Soğutma
suyunun sıcaklığını dengede tutar. Arızalanırsa motor hararet yapar.
Hararet Müşürü:
Soğutma suyunun sıcaklığını ölçer.
Hararet Göstergesi: Soğutma suyunun sıcaklığını gösterir.
*Soğutma sistemindeki su içilebilecek kadar
temiz ve kireçsiz su olmalıdır. Kış mevsimlerinde suya antifiriz ilave
edilir.
*Soğutma sistemindeki arızalanmalar motorun
hararet yapmasına sebep olur.
*Hareret
yapmış araç 10-15 dk çalıştırıldıktan sonra radyatöre ılık su
ilave edilir. Soğuk su ilave edilirse motor bloğu ve silindir kapağı
çatlayabilir.
Egzoz Sistemi
Katalitik konvertör: Sağlıksız gazları en alt seviyeye düşürür. (Dış Muhafaza, Seramik
Petek, Monolitik Katalizör)
Egzoz Manifoldu:
Atılan gazları toplar ve egzos borusuna gönderir.
Egzız borusu ve Susturucu: Atılan gazın ısını ve ses oranını düşürür.
Yağlama Sistemi
Pistonların kayganlaşmasını sağlar.
Karter: Yağa
depoluk eder.
Yağ Pompası: Yağı
sisteme pompalar.
Yağ Filtresi: Yağı
temizler. Belli bir km’den sonra mutlaka değiştirilmelidir.
*Egzoz borusundan mavi duman çıkıyorsa
motor yağ yakıyor demektir.
*Aracın sürekli yüksek devirli kullanımı
motorun yağ eksiltmesine sebep olur.
Yakıt Sistemi
Yakıt Deposu
Yakıt Boru ve Hortumları: Yakıtın depodan karbüratöre iletilmesini sağlar.
Yakıt Pompası
Yakıt Filtresi:
Karbüratöre giden yakıtı temizler.
Hava Filtresi:
Karbüratöre girecek havanın içerisindeki toz ve pislikleri temizler. Hava
filtresi temizlenmez veya değiştirilmezse aracın çekiş gücü düşer ve yakıt
sarfiyatı artar. Egzozdan siyah duman çıkar.
Karbüratör: Yanma
için gerekli 1/15 oranındaki benzin-hava karılımını hazırlar.
a)
Rölanti devresi: Devri düşükse
motor stop eder, yüksekse motor fazla yakt sarf eder.
b)
Jikle devresi: Soğuk havalarda
motorun kolay çalışması için zengin karışımı hazırlayan devredir.
Ateşleme Sistemi
- Kontak açılır.
- Marşa basılır.
- Aküden gelen 12 voltluk akım platinlerde devresini tamamlar.
- Endüksiyon bobininde yüksek gerilim oluşur.
- Yüksek gerilim distribütöre gelir.
- Tevzi makarası yardımıyla bujilere gönderilir.
- Benzin-hava karışımı ateşlenmiş olur.
*Egzozdan siyah duman çıkıyor ise ateşleme
sistemi veya yakıt sistmi arızalıdır.
Şarj Sistemi
Araç stop haldeyken elektrik üretimi olmaz,
ihtiyacı olan elektiriği aküden karşılar. Uzun süre stop halde bekletilirse akü
biter.
Alternatör
Konjektör
Vantilatör Kayışı
Şarj Lambası
*Akü suyu(elektrolit) eksikse saf su eklenmeli. Akü sökülürken önce eksi kablo kutup başı sökülür. Takarken artı kablo kutup başı takılır. Akünün eksi kutup başı daha incedir.
Marş Sistemi
Marş sistemi motora ilk hareketi verir.
Akü -> Marş Motoru -> Volan -> Krank
-> Motor
*Marş motoru hiç dönmüyorsa aküde problem
vardır.
*Marş motoru dönüyor araç çalışmıyorsa
ateşleme veya yakıt sisteminde arıza vardır.
*Marşa basma süresi 10-15 saniyedir.
Süspansiyon
Sistemi
Sarsıntısız yolculuk yapılmasını sağlar.
Direksiyon Sistemi
Ön düzem sistemi aracın dönüşünü ayarlar. Rot
ayarı, Kamber ayarı, Kaster ayarı
Bu ayarlar bozuksa lastik içten ve dıştan
aşınır.
*Bu sistemin bakımında direksiyon kutusu
yağına bakılır.
Fren Sistemi
Fren ayarında kampana ile fren balatları
arasındaki mesafe iki tarafta da eşit olmalıdır. Boşlular farklıysa frenleme
anında araç sürekli bir tarafa doğru kayar. Fren hidrolijik yağı günlük
kontrol edilir. Fren disk veya kampana yüzü bozuksa fren anında pedal titreme
yapar.
Aydınlatma ve İkaz Sistemi
Elektrik ihtiyacını aküden karşılar.
- Lambalardan biri yanıyorsa diğeri patlamıştır.
- Aynı hattaki hiçbiri yanmıyorsa sigortası atmıştır.
- Biri parlak biri soluk yanıyorsa kablo bağlantıları paslanmıştır.
- Geri vites lambası sağlamken yanmıyorsa geri vites müşürü arızalıdır.
- Araca römork bağlanacaksa araç- römork elektrik bağlantıları yapılmalıdır.
- Aracın dış kontrolleri yapılır.
- Koltuk ve ayna ayarı
- Emniyet kemeri ve baş destekleri
- Aracın çalıştırılması
- Araç göstergelerinin kontrolü
- Kontak açılır.
- Vites boşa alınır.
- Debriyaja tam basılır.
- Ses duyulunca kontak anahtarı bırakılır. (Marşa basma süresi 10-15 sn'yi geçmemelidir.)
Yorumlar
Yorum Gönder
Efendim?